Monday, November 1, 2010

Cinta Jarak Jauh



Salam all...
topik hr nih ade lah cinta jarak jauh. kenapa saya pilih tajuk ini? sbb ms sy ke kafe utk perbincangan jamuan perpisahan, sy lihat byk kapel sdg mkn n studi. n tibe2 teringat kt my love. n teringat kt status my friends yg sedih sebab her love xboley cuti sbb keje (her love keje pilot trainee tudm kt area besut-kelate nih, dkt tmpt aku).. n aku pon penah alami...n sdg alami.

org kate, cinta dpn mata pon byk halangan, cinta jarak jauh pon ade halangan. tp, swonok sgt tgk dorg slalu dating. kami yg dok jaoh nih? tmbh lg kapel dgn org bekerja, laen dgn kapel dgn pelajar. kl org belajar, msg 24hrs pon xpe. kol kdg2 kot.. (save bajet)..tp kl yg keje?? masuk keje kul 8pg, balik kul 5ptg..ms nih xbleh kaco..ms time keje.. itu kl x OT..kl OT? lagilaa..so, hanye smpat kol kejap waktu mlm.. n kena phm..die penat n nk rehat waktu mlm.. mungkin dia perlu ms utk diri sendiri, wat hobi dia. tgk citer, amik pic, kua mkn dgn kwn sekerja...dah 2, bile ms komunikasi dgn awek??

ini tips utk cinta jarak jauh:
1. Jelas dengan Harapan dan Batasan - cthnya, wajib kol paling kurang sekali sehari walau bz cmmn pon! ini penting tau. kecualilah kalo die jaoh sgt2 yg menyebabkn xbleh kontek..sekarangkn da ade mcm2 cara..fb ke, google talk, ym, skype..mcm2 ada.. so, bile cuti, boley jumpa.. tetapkan date yg penting.. pastikan ms 2 dua2 xbz ok!

2. Menghargai Kebebasan - Mula2, aku sering gak sedih sbb tgk kwn2 swonok bergayut di telepon, tp aku?? dia ade di platform, so kami xdpt kontek selalu. then, kt sini aku terpk utk menghargai kebebasan yg ada. aku boleh bc novel, tulis cerpen, kua mkn dgn kwn2 (tp hntr emel utk mnta kebenaran aka memberitahu.) n tgk movie. siyesly, mula2 sgt2 xbiasa sbb aku nih suka kontek bf aku. but, skang aku rs cm menghargai kebebasan ketika berjauhan akan membentuk diri aku untuk menjadi seorang individu yang matang dan dalam pada masa yang sama membina komitmen aku terhadap perhubungan.

3. Luahkan Perasaanmu - Masa utk luahkan perasaan! myb ade dpn2 malu nk ungkapkan ape2. tapi, bile dok jaoh nih boley jdkan emel atau ekad sbg pengganti diri. (ini aku selalu wat ok bile die g platform).. sumtimes i juz give him kad by hand jer.. (romantiknye aku..huhuh) kdg2 suke tinggalkn dlm keta, n bia dia jmpe sndiri (dlu2 b4 tunang rjin..da tunang nih..cm malas lak aku ase..haha).. n jd cm suprise lak kt die..hehee try la..insyaAllah makin bersemarak cinta..hehe


4. Pancawarnakan Kehidupanmu - caranya? share everything what u want. but, for me yg mmg kol sehari sekali paling kurang, kami lebih suka citer tentang diri kami n xckp pasal problem dgn kwn2 atau keje. its time tp story mory about us! hehe boleh kejutkn die dgn romantik kad, dibuat sndri, beli atau ekad. sgt2 comei ok..hehe "i miss u" or "i love u".. bile die bace konfem ht kembang setaman.. hehe :P xpon bg adiah..

5. Percayalah - ini sgt penting bg relation long distance ini. kenapa? sbb kite xnmpk die kt dpn mata kite. yg dok dpn mata pon boleh curang, inikan pulak yg xnmpk kn? so, walaupon sentiasa ceria n mantain positive adelah perkara yg ssh. tp lagi ssh kalo kite asyik dok pk bukan2. sbbnye? bkn saje buat hub makin teruk, tp hati kita makin sakit. malah, boleh wat bdn kita juga sakit. percayalah, kalo dia curang, Allah akan tunjukkan kt depan mata kita. yelah, kite tatau dgn sapa die kuar lunch, dgn sape die shopping. tp bg aku, sentiasalah berdoa! kita usaha supaya hub berkekalan, berdoa n kite tawakkal. kl dia dah dijadikan utk kita, insyaAllah jdh die tetap dgn kita. tp bagi aku, tiada peluang ketiga buat insan yg curang!! insyaAllah, amin. yg penting kita sudah wat yg terbaek buat pasangan kita..

konklusinya, bukan jarak yang mendekat atau menjauhkan psgn tu. tp, xphm psgn, n kurang komited dgn psgn yg wat hub tu jd bermasalah.

p/s: Kadang2 apa yang kita sukai akan menjadi buruk buat kita, n kdg2 yg buruk itu adelah yg terbaek buat kita. Allah tau ape yang terbaik! bertawakkal lah!

No comments: