Wednesday, April 20, 2011

kisah praktikum 4


Assalamualaikum..
haaa..takut tak tengok girl tuh marah dan nak hentak2 barang? kenapa dia buat lagu tu?? tanya laa dia sendirik ye.. haaha anyway.. dah berpraktikum macam2 orang yang kita jumpa.. tak gitu? betullah...pergaulan akan mematangkan kite.. yang baik kite ikut, yang tak baik jangan diikot.. so, setiap orang mesti nak jadi kawan yang baik kan? jadi perkara2 ini perlu dielakkan ok:

1) mencari salah org.. iaitu rasa diri sendiri Miss Perfect or Miss Right. yelah, sume orang wat salah, diri sendiri buat jer betul. - ok kawan2.. ini tak patot berlaku ok. setiap orang ada cara masing untuk membuat sesuatu. contohnya, dalam memasak. kalau cara orang ganu masak lain, orang jawa masak lain, so kenapa perlu dipertikaikan??

2) tidak amanah. let say, kawan2 kita ada bagi kita rahsia. tapi kita lak sume benda nak bagitau encik kekasih kita. so, kawan2 akan rasa tak selamat untuk share rahsia dengan kita. ingat, rahsia kita dengan encik kekasih jangan gitau sesiapa. begitu jugak rahsia kawan2 dengan kita jugak jangan diberitau pada encik kekasih ok.

3) menceritakan keburukan orang. dah kite kawan dengan si A, patot ke kita beritahu keburukan si A pada si B? atau cerita pada si kekasih kita? kalo dengan niat untuk membetulkan keadaan its ok la.. so, lu pikir la sendiri.

4) memutar belitkan cerita. haa.. cuba elakkan ok.. benda2 nih bukan saja boleh menyebabkan diri kita tak disukai, malah boleh menyebabkan kawan baik bergadoh..

5) mengumpat. nih satu lagi masalah.. depan A ko kate si B kan..depan B ko kata si C dan A. last2 si A akan tau jugak ko yang bawa mulut.

p/s: ALLAH knows what is best for us so why should we complain. We always want the best but He knows there must be the worst...for we muhasabah ourself.. ok..kenali rakan kiter.. cuba elakkan kawan2 atau kita jadi seperti di atas... remember..Allah pay cash!

2 comments:

Love _ITs said...

ak sgt2 setuju..tolong lah, xkn semua bnda nk crt kat bf..halooooo, time susah, cr saper..yg buruk crt, yg baek2 tak der pulak..i know naper, takottt tergugat maybe! hahaha..

Unknown said...

hahahaah. tuh org xmtg jer..actually..ape yg kite ckp tuh mencerminkan diri kita..dats y, kl die buleh kate buruk2 ttg org lain, of kos die buleh wat bnda yg same kt kiter.. n org berbelit nih satu hari nnti sendiri akan terbelit.. remember..Allah pay cash! sbb tuh kena ubah diri untuk xbuat org. sekian.terima kasih!!~