Sunday, May 22, 2011

Allah ada...

Assalamulaikum.

Masa kecik-kecik, bila pergi pasar minggu tengok patung cantik2 dan mintak ayah belikan, tapi ayah taknak dan takkan belikan, apa yang kamu rasa??

Bila jadi pelajar, usaha sungguh2. Pukul 4-5pagi baru tido sebab study, tapi result SPM tak menggembirakan apa yang kamu rasa??

Dah remaja, mula kenal erti cinta. Dah baik2 dengan bakal mak mentua, pak mentua, tuk nenek mentua, tiba2 cinta putus cinta yang 4,5 tahun di tengah jalan apa yang kamu rasa??

Rasa down tak? Rasa sedih tak? Rasa macam dunia nih tak adil tak?? Ke ada yang rasa sangat beruntung jadik sedemikian rupa?

Bila jadi sebegini, ingatlah Allah itu ada. Sebab, bila kita berharap sangat dan bila tak jadi, tak dapat, kita rasa lost. Putus harap. Sedih. Kecewa. Fed-up. Rasa takde sapa yang faham kita. Dan macam2 benda yang jadik tak seperti yang diharapkan kan. Maka, mengadulah pada Allah. sebab Dia Maha Pendengar.

Nak dijadikan cerita, minggu lepas aku hanya ada RM2 untuk berbuka pose. Sedih sangat2. Sebab RM2 cukup untuk beli burger jer. harga RM1.50. Lepas solat asar, dok pikir nak makan apa. Nak mintak dengan sapa duit di zaman orang tengah2 sengkek nih kan. Tiba2 rasa sedih, mengalir air mata. Pikir, camnihlah orang2 yang takde duit rasa. Terpikir2 esok nak makan apa... dan aku segan nak citer kat kawan2. Tau, kalau citer ramai je yang mau menolong. Tapi memang malu sangat2 nak citer. So, aku mengadu dekat kekasih aku - Allah. ALhamdulillah.. pertolongan Kekasihku-Allah sangat cepat sampai. Walaupun aku berbuka dengan burger shaja, tapi ada kawanku seorang nih yang ajak aku makan buah2an dengan dia. Alhamdulillah, kenyang. sangat2 kenyang. Syukur. rezeki datang tanpa disangka2. Maka, apabila rasa sedih, gembira, teraniaya, berdoalah. Allah itu ada untuk mendengar.

p/s: Wahai hati....Janganlah bersedih.
Hati: Apa yang menyedihkan bila melihat mak ayah bersedih.

No comments: