Saturday, May 14, 2011

Jangan Pandang Negatif pada Pesakit Mental

Assalamualaikum.

Rasa terpanggil untuk cakap pasal isu ini. Memang orang akan kata, "It easier said than done". Yup. Aku setuju. Cuma bayangkan kalau kita di tempat pesakit mental tu, atau merupakan family pesakit tuh, apa yang kita rasa? Aku cakap berdasarkan pengalaman. If korang ada kawan pesakit mental, treat la cam korang kenal dulu2. Jangan sekarang dah sakit mental, korang tak nak kawan, dok mengata dan cerita pasal kesakitan yang dialami pada orang lain pulak. Ko bukan mengurangkan tekanan mereka, tapi menambahkan beban lagi!!

Ok, taknak pos pnjang2. ini entry yang boleh dibaca untuk rujukan (sila klik yek):

Buat pesakit mental, ingatlah pada orang2 yang menyayangi kamu. macam mak ayah, famili dan orang tersayang. Jangan hiraukan orang2 yang mengata kamu. teruskan makan ubat ok. Jangan tinggalkan ubat walau rasa sudah sihat tanpa kebenaran doktor. sebab kebanyakan pesakit akan sakit kembali jika tak makan.

p/s: sedikit sokongan dari aku untuk rakan satu batch di IPG yang gagal menghabiskan pengajian disebabkan sakit ini. InsyaAllah, Allah menjanjikan yang lebih baik untukmu. AMin.

2 comments:

arjunasetia said...

bukan mudah untuk melalui saat2 sukar itu..umumnya masyarakat kita mmg memandang serong pd pesakit mental/psikiatrik. walhal ianya sama sahaja spt penyakit fizikal..aku tak salahkan masyarakat, kerana pendedahan, info dan kesedaran sangat kurang ditekankan disini, tidak spt dinegara2 maju..syukurlah, aku berjaya pulih walau tak sepenuhnya..~OCD Victims~

Unknown said...

Arjuna:
aku berckp as one of the family of the patient,.. dan jugak sbg seorg kawan aku yg terkandas belajar. kesian mmg kesian. cuma hanya mampu melihat n bg support. but itu bahagian ujian Allah kat hambaNya yg terpilih. He choose u that means u r so strong to face it. Allah tau sape yg mampu dan xmampu hadapinya. Ape2 pon. aku doakan ko pulih. amin.cuma kena makan ubat ikut masa ok.