Saturday, October 15, 2011

Ke mana hilang gentleman?



Assalamualaikum.

Last Thursday, i was on the bus from kuala terengganu to dungun. Ramai sangat orang yang naik bas pada waktu tuh. Then, bus sangat2 sesak. Hingga nak bergerak pon sah2 tak boleh. Bayangkan, dah sampai dungun pun aku still berdiri bersama2 10,11 orang lagi.

Ok. Aku kuat, muda.. AKu tak kisah berdiri untuk 2,3 jam dalam bas. Apa yang menyedihkan aku, di depan tempat aku berdiri, ada 6 kerusi diduduki oleh jejaka2 ensem yang berumur dalam lingkungan 18-20 an. Dorang ensem, sungguh aku tak tipu. Dan di belakang aku ada seorang warga emas dalam age 50an ke atas, berdiri.

Sangat menyedihkan aku, tak ada sorang pon dari kalangan 6 jejaka ensem tadi yang nak berdiri dan beri laluan kat pakcik tuh duduk. They are young, kuat lagi nak berdiri. Tapi pakcik tuh berdiri agak lama jugak. Hinggalah one lady nih bagi her seat kat pakcik nih. Oh, baik sungguh lady tuh. Tapi 6 org jejaka tadi masih tak rasa pape. Seriously, ke mana hilangnya nilai gentleman dorang untuk membantu orang2 yang lemah?? Tak de sense ke dorang if yang berdiri tuh ayah, mak or datuk dorang??

Actually, aku dah pandang sampai ke belakang bas. yang 10,11 orang berdiri nih adalah wanita. Budak2 sekolah yang baru form 2-5 pon ramai yang berdiri. Cuma aku je yang agak dewasa.. Dan hampir 80% tempat duduk diduduki oleh lelaki. Alahai.. memang sangat2 menyedihkan aku..

6 orang jejaka tadi ditegur oleh seorang perempuan muda supaya memberikan tmpat duduk mereka kepada girls yang berdiri. Tapi, memang perempuan tersebut diejek2 jugaklah. Aku rasa memang sangat2 geram dan keciwa dengan lelaki muda sekarang.. Ok.. mungkin lelaki memang lambat matang dan lambat untuk jadi gentleman.. kecuali dengan awek dorang je la kot.

Anyway.. aku menyeru pada semua lelaki. if naik bas, bagilah peluang pada orang tua, kanak2 dan perempuan..

2 comments:

arjunasetia said...

memang dah hilang kewibawaan dan akhlak bilamana kehidupan masyarakat semakin tidak mempunyai pedoman lagi. Tapi perkara sebegini berlaku sebaliknya pula di negara2 maju seperti UK,Australia malahan USA yang selalunya orang kita katakan negara barat yg tidak ada nilai moral. Tapi apa yg saya lihat ketika kunjungan saya, golongan tua, OKU, wanita mengandung dan kanak2 amat diberi kelebihan dan keistimewaan dalam hal2 yg membabitkan kemudahan awam. Kata imam sebuah masjid di Perth, mereka ni tiada aqidah, tapi ada akhlak, berbeza dgn org kita, ada aqidah, tapi tiada akhlak. Wallahuaklam

Unknown said...

arjunasetia:
yes..agree. mungkin kesedaran patut dilaksanakan. tapi, kalau diikutkan penah jer nampak iklan2 di tv menasihatkan bagi tempat ke orang yang lebih lemah.. mungkin kesedaran sendiri yang tiada...