Saturday, August 28, 2010

tReNd2 Dosa..

Assalamualaikum all...
Alhamdulillah..pg ini telah diberi hidayah olehNya..utk bce sedikit artikel mengenai trend2 dosa nih.. semua manusia telah melakukan kesilapan..nobody perfect rite?! but, kite xbleh gune dat tagline to show we cant be perfect.. atleast, we tried! okeh....setelah muhasabah diri, tgk cermin n nilai diri sndiri..ape yg dikatakan oleh leokid sedikit sebyk terkena idung sdiri jugak..kre sape mkn dodol die trasa manisnya! (sesuai dgn mood rye skang nih).. ok..nih antara kesimpulan yg dpt ku berikan lepas bc artikel nih...

1. Menebus dosa – melakukan kebajikan dan amalan-amalan kebaikan untuk menyedapkan hati bahawa sekurang-kurangnya kebaikannya itu membawa pahala kepadanya. cthnye, die xsolat, tp menebus dosa solat dgn bg sedekah, n amal2 bek yg lain.. or xpakai tudung, tp merasakan solat itu dpt menebus dosa xbertudung..mereka berada di comfort zone n cube menyedapkn diri sndiri..

2. Mengecilkan dosa – membandingkan dosa yang dilakukan dengan dosa-dosa lain yang lebih besar dan serius yang mungkin terjadi, sekaligus membawakan tanggapan dirinya “masih selamat” dan masih “tidak apa”. cthnye, bg pasangan kapel.."alah, pegang2 tgn xpe, bkn cium2 lgi." atau "br cium2..bkn wat zina pon",..sepatutnye...kite menghindari terus...

3. Membiasakan dosa - Meletakkan dirinya dalam kelompok majoriti yang turut melakukan dosa yang sama, agar membuatkannya berasa sedap hati bahawa dirinya tidak keseorangan dalam melakukan dosa tersebut. cthnye, tgk konsert.. xpon bersalam2an dgn bkn muhrim..kl xwat diktekan konservatif etc..

4. Membandingkan dosa – Menyatakan kelemahan dalam diri golongan yang tidak melakukan dosa tersebut, agar membawakan perasaan bahawa dirinya tidak inferior dan perasaan bahawa adalah sama sahaja sama antara yang melakukan dosa itu mahupun yang tidak melakukan dosa itu. cthnye bile kite nasihati org, die akn blas balik.. "alah, adik ko pon sme jugak merokok~" "ala, tok imam pon merokok jugak!" it shown dat die akan mempertahankn diri sendiri dgn bg alasan2 sebgini..

selebihnya boleh bc kat http://leokid.wordpress.com/2010/08/17/kaedah-kaedah-melakukan-dosa/ ok... kt cni byk input2 menarik..

ape2 pon..same2 kite insafi diri..mmg rs diri ini byk kekurangan setelah bc artikel ni..tp yg paling penting, akui kesilapan diri..bertaubat..n pasnih cuba jgn buat lagi..insyaALLah..DIa akan membantu..AMin..

No comments: