Sunday, March 6, 2011

Mudahnya menyalahkan orang lain.



Assalamualaikum.

Manusia memang selalu tidak puas dengan apa yang dia ada, apa yang orang lain ada. entahla, senang cite, manusia tidak reti bersyukur. maka, mulalah nak menyalahkan orang itu, orang ini. merasakan diri kita betul. cakap pon pakat main lepas aja. tanpa ambil kira keadaan orang sekeliling, sihat kah dia? emosi dia stabilkah? tengah pressure ke? ape ke? semua pakat main cakap dan buat ikut suka hati sendiri. andai dia menegur kita (s/ada secara kasar atau bergurau) kita menerima. tapi andai kita menegur dengan cara dia menegur, kenapa mesti tidak boleh terima? what u give u get back right? bukan nak kata its equal dengan "Tuhan bayar cash!".. but its reality..

tadi masa kat kantin, dok borak2 dengan kak pah. cikgu senior kat sekolah itu. dia bagi macam2 nasihat, cerita2 yang menarik bagi aku. satu ayat yang aku suka keluar dari mulut dia ialah "Tuhan sentiasa bersama kita. cuma kita yang tak sedar".

Yup. aku setuju. sebab in deep water or hight water, Allah akan sentiasa membantu kita. Yang kadang2 kita tak terpikirkan cara pertolongan yang Allah bagi itu.. apa2 pon. Bersyukurlah. Berhenti menyalahkan orang lain. Apa kata kita merenung dalam diri kita dan ubah kekurangan atau apa2 yang boleh buat orang sakit jantung...Sama2 kita beramal.

No comments: