Monday, January 17, 2011

tekanan darah rendah


assalamualaikum.
ok, td g klinik. doc tu check aku. muka doc tu mcm terkejut. 102/48 . ye ke? tekanna darah aku rendah. haip.. pelik.. pelik..
tp sebelum tu lagi pelik.. dlm kul 5pg td, di kala hujan lebat diiringi dengan ribut dan angin yang kuat, aku yang hanya berspageti masih lagi terasa panas. kipas aku dah buka sampai volume 5.(kesian tengok rumat aku kesejukan, tapi aku kepanasan pulak). atas dasar itu, aku ke klinik. - haa.. kan lagi pelik..huhuh

ape2 pon.. just nak share info tentang tekanan darah rendah..

gejala tekanan darah rendah:
1.cepat lelah (aah.. kalo nek tangga tinggi sangat)
2.pening kepala ketika posisi badan berubah (memang la.. terkejut kot)
3.sukar untuk berkonsentrasi (boleh je aku fokus)
4.mata berkunang-kunang (yang nih selalu..)
5.mual (aah..asyik terasa nak makan masam2..hehe)
6.kulit berasa dingin, pucat dan lembap (sebab kelas aku air cond kot?)
7.pernafasan cepat dan pendek (xpon... biasa jer)
8.defresi (aah..dah 3hari en tunang tak kontek...worried tau..)
9.cepat haus (nih betul...mmg aku minum banyak air)

ok.. aku ade terbaca gak, ia mungkin berpunca dari hati.. (nih yg aku bimbang sgt2)

ape2 pon.. aku kena pilih makanan yang sesuai. seeprti daging, durian (mane nk cari musim2 ujan nih?) n pengambilan garam (kang jadi darah tinggi lak?)

ape2 pon.. kena elak dok lame2 bwh cahaya matahari (pasni jadi puteri lilin laa aku.) tak bleh diri lame2 (alahai, cam manja la pulak). kalu bertukar posisi, tukar secara perlahan2 (cam double meaning jer.. hehehe :P). banyak minum air putih(air xde warna boleh? masak ke tak masak? heheh nih mmg aku dah amalkan,) diet rendah karbohidrat (maknanye?)

oklah..kesimpulan di sini. aku kena think positif. kena jaga makan elok2. jaga kesihatan. ape lagi? yang penting jaga solat kan? sebab solat tu adalah exercise.. :) doakan aku cepat sembuh..

p/s: en tunang.. saya demam rindukan awk kot? haip.. *thinking*

2 comments:

Anonymous said...

eh? tu macam tanda2 mengandung je...
hahaha :D

Unknown said...

hamboi2..
cm berpengalaman lak eh..hehehe